V terajšej dobe hovoríme o módnom priemysle ako diele modernej doby. V dnešnej dobe globalizácia trhu priniesla obrovskú a významnú deľbu práce. Malé aj väčšie krajiny predávajú oblečenie či topánky, ktoré boli objednané napr. od americkej odevnej firmy, následne boli vyrobené v Indii z čínskych látok pomocou čínskej pracovnej sily podľa nejakého francúzskeho alebo iného spôsobilého návrhára.
Textilný a odevný priemysel reprezentuje dosť významnú časť svetovej hospodárskej produkcie. Je taktiež súčasťou každej národnej ekonomiky.
Módny priemysel má štyri hlavné prvky:
V prvom rade je textilná výroba, ktorá je zameraná na skonštruovanie odevných materiálov z prírodných a syntetických surovín. Druhým prvkom je odevníctvo, ktoré sa zaoberá zostrojovaním odevných výrobkov. Tretím prvkom je propagácia odevných výrobkov. Odev môže byť propagovaný rôznymi metódami. Štvrtým prvkom je samotný predaj odevných výrobkov. Či už tvorcami alebo výrobcami odevu, alebo za pomoci kamenných a online obchodov.
Módny priemysel nemôže fungovať bez módneho marketingu. V módnom marketingu poznáme 3M, ktoré k sebe neodmysliteľne patria. A to sú: M – móda, M – menlivosť, M – marketing.
MÓDA je všeobecné pomenovanie, ktoré určuje spôsob, ako sa daktoré veci robia či používajú. S módou je prepojený podnet, ktorý pôsobí na rôzne ľudské aktivity a myslenie. Asi najvýraznejšie sa prejavuje v obliekaní. Týka sa taktiež aj doplnkov, líčenia, účesov, bývania, správania a iných oblastí života. Charakteristickým znakom módy je obmedzený čas na trendy. Trendy sa neustále menia a nahrádzajú alebo dopĺňajú to, čo bolo moderné pred pár rokmi, mesiacmi či dňami.
MENLIVOSŤ v móde znamená striedanie módnych trendov. Tie zaviedol na začiatku 20. storočia anglický módny návrhár Charles Frederick Worth. Zmeny sa zo začiatku zaznamenávali raz za rok, neskôr 2-krát v sezónach jar/ leto, jeseň/ zima. Dnes sa odevné výrobky, ale aj tovar v obchodoch mení s každým ročným obdobím. Nie vždy to tak bolo. Najčastejšie zmeny sa diali v obliekaní a spôsobe života, pretože boli spojené s hospodárskymi a sociálnymi zmenami. Zmeny v obliekaní ovplyvnila aj história. Módne trendy dosť významne ovplyvňujú predaj. Zmeny štýlu obliekania sa u nás v Európe objavujú už v 14. storočí. Najprv sa to prejavilo v mužskej móde a neskôr aj v ženskej móde.
Obliekaním a módou sa rozlišovali vyššie vrstvy spoločnosti od nižších, taktiež povolania či národy. Ako by sa malo obliekať a trendy udávali Nemci, Taliani, Španieli. Neskôr približne od 17. storočia túto úlohu prebralo Francúzsko. V 20. storočí sa pridali aj Taliani. Najčastejšie známe mená, ktoré súvisia sú napr. Chanel, Versache, Armani, Dolce & Gabana, Dior, Gucci alebo Prada. Tieto mená sú dodnes značkou módnych kolekcií a taktiež kozmetiky. V súčasnosti sa módni guru sa sústreďujú hlavne vo veľkých mestách ako napr. Paríž, Miláno, Londýn a New York. Tieto módne zmeny každý akceptuje, a to preto lebo ľudia majú potrebu sa líšiť od iných ľudí, radi prejavujú svoju kreativitu a využívajú nové materiály a technológie.
MÓDNY MARKETING má svoje zvláštnosti. Bez marketingu sa v móde nedá uplatniť. Digitálne technológie, komunikačné médiá a globalizačné procesy výrazne ovplyvňujú spôsob života spoločnosti. Následne ovplyvňujú aj vnímanie módy. Módny marketing je hlavným prvkom dnešného módneho a odevného priemyslu. Vzťahuje sa na všetkých, ktorí pracujú s módou, či už sú to módni návrhári, poradenské firmy, štylisti, žurnalisti, médiá, fotografi, reklamné agentúry, vývojári technológií, ale v prvom rade výrobcovia a obchodníci. Oblasť upriamená na výrobu a predaj odevov patrí k tým, ktoré vás čo najskôr a najlepšie oslovia, ale aj k najrizikovejším oblastiam. V konkurenčnom boji je v dnešnej dobe náročné uspieť. Ak chcete byť úspešný, musíte chápať pravidlá a zákonitosti módneho trhu a obchodu, prepojenie módnych značiek, vplyv značiek na vývoj trhu, segmentáciu zákazníkov a možnosti pôsobenia na trhu a ovplyvňovať trh. Profesionál musí byť čo najlepšie pripravený na mimoriadnosti módneho marketingu.
Ak sa chcete na trhu s módou uplatniť, musíte:
• vedieť ako módny priemysel funguje, ako vznikajú módne trendy a postupnosť ich uplatnenia na odevnom trhu, aké sú zákonitosti výroby odevov
• poznať spotrebiteľa na trhu, charakteristiku a delenie zákazníkov, poznať ich profil a potreby, rozlišovať zákazníka podľa jeho veku, nárokov, spoločenského postavenia, náročnosti a preferovaného životného štýlu
• poznať marketingový mix, jeho plánovanie v dynamickom módnom priemysle
• vedieť čo je módna značka, jej tvorba, uplatnenie, duševné vlastníctvo
• ovládať módny marketing a komunikáciu vo všetkých formách a prostriedkoch od tvorby reklamných kampaní, produkcie módnych prehliadok, prezentácií a showroomov, produkcie fotenia módnych a sezónnych katalógov až po tvorbu fashion videa
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
zdroje: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/marketing_jakubekova242014.pdf
Comentarios