Denník manažérky

Prestala som vydávať pokyny, problémy riešim ako koučka

„Panovačná, bez empatie, tvrdá. Zaujímajú ju len výsledky, nekompromisná, ambiózna. Nikdy sa nepýta na môj názor.“

Hľadela som krutej pravde do očí. Nikdy som si neuvedomila, ako ma vnímajú kolegovia v tíme. Úprimne, ani ma nezaujímalo, čo si ľudia myslia alebo ako sa cítia pri dosahovaní zadaných cieľov. Sústredila som sa na výsledok, na úspech. Samú ma prekvapilo, ako sa ma kruté slová z úst mojich kolegov dotkli. V mene perfekcionizmu mne vlastnému som sa rozhodla, že s tým niečo urobím.


Moje sebazaprenie dostalo na frak hneď druhý deň ráno po porade. Uvedomila som si, že vlastne ani neviem, ako mám byť empatickejšia, zainvolvovaná do pocitov a problémov kolegov v tíme. Začala som googliť a zistila, že sú prehľadné platformy, kde nájdete kurzy a tréningy, ktoré z manažéra orientovaného na výsledok spravia motivujúceho lídra. A mnohé z nich sú dokonca online, čo mne absolútne pre nedostatok času vyhovovalo.


Nezachraňujte, naučte ich plávať

Absolvovala som kurz, avšak rozhodla som sa dlhodobejšie pracovať so svojím koučom. Po úvodnom „zácviku“ nadišiel čas aplikovať nový štýl vedenia v praxi. Ako prvé som sa rozhodla sústrediť na riešenie problémov v tíme. Moje racionálno-pragmatické „ja“ som utešovala informáciou zo štúdie, že leadership coaching má návratnosť 5,7-násobku nákladov. Preto „vydolovať“ plný potenciál z členov tímu bude efektívnym spôsobom, ako dosiahnuť cieľ. V podstate môžem ľuďom pomôcť stať sa lepšou verziou samého seba tým, že im ponechám priestor na riešenie problémov a sebarealizáciu. Čo na konci dňa znamená menej práce pre mňa.

Vnímaj feedback, nielen počúvaj, koncentruj sa na „my“ nie „ja“ a dôveruj, nielen nakladaj zadania. Tak zneli heslá nasledujúcich dní. Chce to len empatiu a trpezlivosť. Za prvé, som skôr cholerik a za druhé, empatiu neviem ani predstierať! Môj kouč mi v úvode povedal, že efektívne koučovanie môže mať výrazný dopad nielen na život kolegov, ale na celú firmu. Vtedy som to brala s rezervou a netušila, ako veľmi mu dám neskôr za pravdu.


Ja motivujem, oni riešia problémy

Prišiel za mnou Peter z tímu, pretože klient nebol spokojný s návrhom novej kampane. Tešila som sa, ako zvládnem prvú skúšku naostro v saku empatického lídra. Na jazyku som už mala nepriamy pokyn, čo by som robila na jeho mieste, no zháčila som sa. Ako vraví môj kouč, je to krátkozraké riešenie: „Vyriešiť problém za kolegov znamená dať im jednorázovú silu. Ale naučiť ich, ako problémy riešiť, je dať im silu recyklovateľnú.“ Naprázdno som preglgla. „Povedz mi o tom viac.“ Aktívne som počúvala. Spočiatku bol dosť zarazený. Zrejme čakal, že zvýšeným tónom jemnej nasrdenosti dám jasný pokyn. Po chvíľke rozpakov mi situáciu bližšie popísal. Prvýkrát som začala vnímať situáciu z Petrovho pohľadu.


Dôveruj, počúvaj, nekomanduj!

Kládla som mu otvorené otázky, aby som mu nepodsúvala môj názor či riešenie a umožňila odpovedať viac, ako len áno či nie: „S čím má podľa teba klient najväčší problém?“ Zarazil sa druhýkrát. Tentokrát však bola odmlka kratšia a rozhovoril sa. Dokonca začal žoviálne rozhadzovať rukami. Skoro mi vyrazil ranné presso z ruky! Vyrozprávala som mu podobnú skúsenosť s iným klientom a ako sme ju vtedy riešili. V podstate som už riešenie mala na jazyku a nutkanie nadiktovať mu presný postup bolo veľmi silné. Radšej som si odpila z kávy. Dôveruj! Jasne som v mysli opakovala naučenú mantru. V podstate som len akosi zosumarizovala problém a ako ma počul rekapitulovať vlastné slová, prišiel s návrhmi viacerých riešení. A to som ho chcela prepustiť.

Hmmm, možno by to bola aj škoda.

ZDROJ: workshop.sk

21 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
  • Instagram BCtradehouse
  • YouTube
  • Tik tok BC tradehouse
  • KONTAKT
  • LinkedIn
  • Facebook
  • WEB MAIL

Copyright BC Tradehouse © 2018-2021 by A*